ITV Green; één jaar later. Hoe ver zijn we nu in onze ITV Green marathon?
Geplaatst op: 13/09/2022
Door: Lynn Scheidegger (Projectmanager ITV Green)
Een aantal van mijn collega’s trainen momenteel voor de Dam tot Dam loop die ze deze maand gaan lopen. Dit is, hoe gek het wellicht ook klinkt, goed te vergelijken met een duurzame levensstijl. Zie het als een marathon (of deel daarvan), die loop je niet zomaar. Dat vraagt om ambitie, passie, discipline, uithoudingsvermogen en vastberadenheid.
Onze ITV Green marathon begon al een tijd geleden. In juni 2021 heb ik voor het eerst verteld over onze duurzaamheidsdoelen van 2030 op het gebied van CO2 neutraliteit, Zero Waste (geen afval o.b.v. preventie, hergebruik en recycling) en een 100% duurzame toeleveranciers keten. Oftewel, het maken van ‘the biggest shows with the smallest footprint’.
Om de finish en dus de doelen te bereiken zal je moeten trainen. Soms is het twee stappen vooruit en één stap terug en dan is het de kunst om door te zetten en vooral te blijven geloven in eigen kunnen. In het geval van duurzaamheid doen we dit door het onderhouden van de grote lijnen die zijn uitgezet en het vieren van de tussentijdse kleinere overwinningen. Dit geeft vertrouwen en dat inspireert en motiveert anderen.
Love Island op batterij en meer!
Met veel trots kan ik zeggen dat we sinds de start al behoorlijk wat stappen hebben gezet. Van de ontwikkeling van een duidelijk governance framework tot het stroomlijnen van de data. Van het voorzien van onze hoofdkantoren van ledverlichting tot een Meatless Monday in onze bedrijfskantine. Van het aanscherpen van de travel policy, tot een duurzamere aanpak van onze producties (albert certificering) waarbij we zelfs in samenwerking met Skoon onze Love Island HUB nu op een batterij in plaats van een dieselaggregaat laten draaien.
Wagenpark, afval scheiden en ITV mokken
En we hebben nog genoeg op de agenda staan. Zo zetten we de verdere elektrificatie van ons wagenpark voort en breiden we het aantal laadvoorzieningen uit om onze medewerkers te kunnen faciliteren. Ook gaan we dit jaar nog een start maken met het verminderen van restafval door betere middelen in te zetten om afval gescheiden in te zamelen en af te voeren, met daarbij voorlichting voor het personeel om draagvlak te creëren en motiveren. Door Covid nam het gebruik van disposables toe, maar daar willen we zo snel mogelijk weer vanaf en de wegwerpbekers maken weer plaats voor afwasbare koffiemokken.
Producties on a – green – roll
Naast de vier producties (Beat the Champions, Oh, Wat een Jaar!, Weet Ik Veel en Love Island) die albert certificering hebben ontvangen, staan er nog minstens 3 op het programma voor dit jaar om met de tool te werken en vanaf volgend jaar gaan we dit breder uitrollen.
De duurzame marathon; wij trainen door!